Velké vydavatelské domy předpokládají, že zvýšení DPH z deseti na 21 procent pro noviny urychlí propad trhu denního tisku z loňských deseti procent na letošních 15 až 20 procent. Vedle chystaného zvýšení daně totiž noviny zdražují i kvůli rostoucím nákladům na papír, tiskárnu a distribuci.
Někteří vydavatelé proto reálně zvažují, že vydávání tištěných novin s denní periodicitou zastaví. Bude to mít dominový efekt, protože to ještě více zvýší náklady na distribuci zbývajících titulů.
Čím více noviny zdražují, tím podle generálního ředitele vydavatelství Vltava Labe Media Víta Nantla více klesá počet prodaných výtisků. Letos se navíc zvýšila cena distribuce novin o pět korun na jeden výtisk, a všichni vydavatelé se tak dostali do kritické situace, ve které nejsou stávající ceny schopni udržet.
Tištěné deníky jsou podle generální ředitelky Czech News Center Martiny Říhové i přes pokles prodaných kusů významným zdrojem informací pro stovky tisíc čtenářů. „Vydavatelství tak dost možná nebudou mít jinou možnost než zvýšení DPH promítnout do ceny, což povede k tomu, že celá řada čtenářů přestane deníky kupovat.
Zvýší se tak prostor pro šíření dezinformací, což povede k nárůstu voličů extremistických stran. Vládní koalici se tak povedlo vstřelit si vlastní gól. Předpokládám, že tyto rostoucí náklady na distribuci novin donutí všechny české vydavatele ke zdražení už v letošním roce,“ dodala. CNC podle ní bude s největší pravděpodobností muset zdražit.